Kadir Gecesini İhya Etmenin Fazileti Nedir ve Bu Geceyi Ramazanın Hangi Gecelerinde Aramak Gerekir?
Kuvvetle tercih edilen görüşe göre; Ramazan ayının yirmi yedinci gecesi Kadir Gecesidir. Pek mübarek bir gecedir.
Bu mübarek gecenin faziletini bizlere bildiren bir sure, bir ayeti kerime ve birçok hadisi şerif bulunmaktadır. Yüce Rabbimiz Kur’an-ı Kerim’de şöyle buyuruyor:
“Şüphesiz biz o Kur’an’ı Kadir gecesinde indirdik. Kadir gecesi nedir bilir misin? Kadir gecesi bin aydan daha hayırlıdır. O gece melekler ve ruh Rabbinin emriyle her bir iş için veya her bir kişi için inerler de inerler. O gece tan yeri ağarıncaya kadar selam ve esenliktir.” (Kadir: 97/1-5)
“Biz o Kur’an’ı mübarek bir gecede indirdik, zaten biz insanlığı her zaman uyarmaktayız.” (Duhan: 44/3)
Kur’ân-ı Kerîm, bu geceden başlayarak Peygamber Efendimiz (Sallâllâhu Aleyhi ve Sellem)e inmiştir. Bu geceyi ibadetle geçirmenin sevabı pek çoktur. Bu gecenin bir anı vardır ki, ona rastlayan dua her halde kabul buyrulur. Bu geceyi ibadetle geçiren kimsenin geçmiş tüm günahları bağışlanır.
Ebû Hüreyre (Radıyallâhu Anh)dan rivâyet edilen bir hadîs-i şerîfte Nebî (Sallâllâhu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
“Faziletine inanarak ve karşılığını Allah’tan bekleyerek Kadir gecesini ihya eden kişinin geçmiş günahları bağışlanır.” (Buhârî, Îmân 25, 27, 28, 35, Savm 6, Terâvih 1, Leyletü’l–kadr 1; Müslim, Müsâfirîn 173–176.)
Ramazan ayının son on günlerinde Cami’de itikâfa girmek ve bu günlerde Kadir Gecesini aramak gerekir. Nitekim Âişe (Radıyallâhu Anhâ)dan rivayet edildiğine göre Resûlullah (Sallâllâhu Aleyhi ve Sellem) Efendimiz Ramazan ayının son on gününde câmiye kapanır ibadete soyunur ve şöyle buyururdu:
“Kadir gecesi’ni ramazanın son on günü içinde arayınız!” (Buhârî, Leyletü’l–kadr 3; Müslim, Sıyâm 219. Ayrıca bk. Tirmizî, Savm 72.)
Yine Âişe (Radıyallahu Anhâ) şöyle dedi:
Ramazan ayının son on günü girdiğinde Resûlullah (Sallâllâhu Aleyhi ve Sellem) geceleri ihyâ eder, ev halkını uyandırır, ciddiyetle ibadete soyunur ve eşleriyle ilişkiyi keserdi. (Buhârî, Leyletül–kadr 5; Müslim, İ’tikaf 7. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Ramazan 1; Nesâî, Kıyâmü’l–leyl 17; İbni Mâce, Sıyâm 57.)
Yine Âişe (Radıyallahu Anhâ)’dan rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem, ramazanda diğer aylardan daha fazla (kulluk yapmaya) çalışırdı. Ramazanın son on gününde de ramazanın öteki günlerinden daha fazla ibadet ederdi. (Müslim, İ’tikâf 8. Ayrıca bk. Tirmizî, Savm 72; İbni Mâce, Sıyâm 57.)
Bu gece de yapılan salih bir amel, seksen üç sene dört ay boyunca sürekli yapılan bir amele denk olmaktan öte, ondan daha faziletli olduğundan bu geceyi ganimet bilmek, zikirle, ibadetle ihyâ etmek gerekir.