MEŞAYIH-I KİRAM (Kaddesallahu Esrarahum)’IN KİTAPLARI
Şah-ı Nakşibendi Hz. :
Evradı Bahaiyye
Abdullah Dihlevi Hz.:
Makamat-ı Mazhariyye. Hakikat kitabevi,
Dürru-l mearif, hakikat kitabevi
İzahu’t-Tarika (Süleymaniye H.Hüsnü paşa 7421)
Halidi Bağdadi Hz.:
El-Akdü’l-Cevheri
Rabıta Risalesi, Reşahat kenarında
Şerh-i Makamatı Harir
Siyelkûti Haşiyesi
Akaid-i Adudiyye
Divan
Cem’u’l-Fevaid
Hayali Haşiyesi
Şerhu’r-Remli Haşiyesi
Risale fi’l-İbade
Risale fi Adabi’l-Mürid
Risale fi’t-Tarık
Risale fi Adabı’z-Zikr ( Buğyetü’l-Vacid içinde)
Caliyetül -Ekdar
Feraidü’l-Fevaid ( Cibril hadisinin farsça şerhi)
Vasiyyetü’ş-Şeyh Halid ( İstanbul – 1259)
Yadı Merdan Mevlana Halidi Nakşibendi (Molla Abdulkerim Müderris)
Risâle fî Tahkîkil-İrâdetil-Cüziye (Konya Bölge Yazma Eserler Kütüphanesi-Isparta Uluborlu İlçe Halk Kütüphanesi “Arş. No: 32 Ulu 93/14)
Mektûbât (Kastamonu İl Halk Kütüphanesi-Arş. No: 37 Hk 517/5)
Kadı Muhammed Zahid Hz.:
Mesmuat-ı Mevlana Kadı Muhammed Zahid ( Farsça 155 varak) ( hakikat kitabevinde var)
Silsiletü’l-Arifin ve Tezkiretü’s-Sıddıkıyn ( Esad efendi 1715)
Kasım b.Muhammed Hz.:
Fıkhi görüşleri üzerine Tunus’ta el-Me’hedü’l-âla li’ş-Şeria’da Enes b. Şeyh. Muhammed el-Hadi el-Allani tarafından Fıkhu’l-İmam el-Kasım b. Muhammed ve Eseruhu fi Tunus adlı çalışma yapıldı.
Ayrıca Ali b. Abdullah Salih Cabir tarafından Riyad’da Camiatu’l-İmam
Muhammed b. Suud el-İslamiyye’de Fıkhu’l-Kasım b. Muhammed Muvazinen bi Fıkhı eşheri’l-Müctehidin adıyla doktora tezi yaptı.
Mazharı Canı Canan:
Kelimatı Tayyıbe, Müridlerine yazmış olduğu mektuplardır. Farsça olup 89 mektupu içerir.
Halifesi olan Naimullah Behraici de onun hayatı ve görüşleri hakkında Ma’mulat’ı-Mazhariyye ve Beşerât’ı-Mazhariyye adlı kitapı yazdı.
Ubeydullah Ahrar Hz.:
Risale-İ Enfas’ı-Nefise ( Delhi, mücteba matbaası),
Risale fi’t-Tasavvuf ( Süleymaniye esad 1688)
Risalei Validiyye
Risale fi Usuli Tariki’n-Nakşibendi
Fıkarat ( Süleymaniye, Lala İsmail 205)
El-Urvet-ül-Vüskâ Lierbâb-il-İrtikâ
Rukaât
Muhammed Masum Hz.:
Sebü’l-Esrar fi Medarici’l_ehyar ( matbaa. Şirketi Tabiyye 1331)
Risale fi Usuli’t-Tariki’n-Nakşibendi ( Süleymaniye Reşit efendi 404)
Risaletü’l-Yevakit ( Süleymaniye Nafiz paşa 460)
Caferi Sadık Hz.:
Misbâhu’ş-şerî’a ve miftâhu’l-hakîka. Ca’fer es-Sâdık’in dinî ve ahlâkî muhtevalı sözlerinin 100 babta ele alındığı bu eserin çeşitli yazma nüshaları British Museum’da, Meşhed ve Haydarâbâd Osmaniye Üniversitesi kütüphanelerinde bulunmaktadır. Kitap Delhi (1856), Tebriz (1278) ve Tahran’da (1314) yayımlanmış, ayrıca Farsça tercüme ve şerhiyle birlikte Hasan el-Mustafavî tarafından neşredilmiştir.
Tefsîrü’l-Kurân. En eski nüshası hicrî X. asra ait olan bu ese¬rin Bankipûr, Bohâr ve Aligarh kütüphanelerinde yazmaları mevcuttur.
Kitâ-bü’l-Cefr. el-Hâfiye fi’l-cefr, el-Hafi¬ye fî cilmi’l-hurûf veya el-Hâfiye adlarıyla da anılan eserin yazma nüshaları British Museum’da, İskenderiye el-Mek-tebetü11- belediyye. Dârü’l- kütübi’I-Mıs-riyye (Tal’at). Süleymaniye (Cârullah) ve Köprülü kütüphanelerinde bulunmaktadır.
İhtilâcü’l-a’zâ. İnsan organlarındaki titremeler ve bunların sebep olduğu hastalıklardan bahseden eserin yazma nüshaları Berlin Staatsbibliothek ile Gotha. Topkapı (ili. Ahmed) ve Kastamonu kütüphanelerinde mevcuttur.
Heyâkilü’n-nûr (es-Sebca). Tılsımdan bahseden bu eserin iki nüshası Bibliot-heque Nationale ve Cambridge Üniversitesi Kütüphanesi’ndedir. ( İngiltere’de)
Esrârü’l-vahy. Hicri X ve XIII. yüzyılda istinsah edilen iki yazması Süleymaniye Kütüp-hanesi’nde (Hamidiye ve Hasan Hüsnü Paşa) bulunan küçük bir risaledir.
Havâşşü’l-Kur âni’l-‘azîm. Hicrî IV ve XI. yüzyılda istinsah edilmiş nüshalarının bulunduğu bilinen risalenin bir yazması Dâ-rü’l-kütübi’z-Zâhİriyye’dedir.
Kitâbü’t-Tevhîd ve’l-ihlîlce. Mufaddal b. Ömer’den rivayet edilen bu eser Tevhîdü’l-Mufaddaî diye de anılır. Meşhed, Tebriz ve Kâzımiye kütüphanelerinde ( İran’da) çeşitli nüshaları bulunan eser, Kitâbü’t-Tevhîd ve’l-edille ve’t-tedbîr adıyla 1329’da İstanbul’da basılmış, Fahreddin et-Türkistânî tarafından 1065’te (1654) Farsça’ya çevrilmiştir.
Risâletü’l-veşâyâ ve’l-fuşûî. Kimya ile ilgili olup Risale fî ilmi’ş-şınâa ve’l-haceri’l-mükerrem olarak da bilinir. Nuruosmaniye, Râmpûr ( Hindistan’da) ve Halep kütüphanelerinde yazma nüshaları bulunan risale Almanca tercümesiyle birlikte J. Ruska tarafından neşredilmiştir.
Duâ’u’l-cevşen. Birkaç varak hacmindeki risalenin hicrî XI. yüzyılda istinsah edilmiş bir nüshası Bibliotheque Nationale’de bulunmaktadır. ( Fransa’da)
Kitab-u menafi’l-Kuranil’l-Azim. Edirne selimiye yazma eser kütüphanesi
İMAMI RABBANİ Hz.:
Mektubat-ı Rabbani
Zübdetür-Resâilil-Fârikîye ve Umdetül-Mesâcilis-Sufîye (Milli Kütüphane-Ankara-Tokat İl Halk Kütüphanesi-Arş No: 60 Hk 126/1)
El-Mebde ve-l mead.
el-Aharu’l-Erba’a
el-Mearifu’l-Ledüniyye ( farsça) esad efendi no:1699
Hatmi Hacegan (Arapça)
El-Mükaşefetu’l-Gaybiyyeel-Farukıyye (farsça), Esad efendi no:1688
Makamat’ı-Turukı Sofiyye ( Hacı Alı Saib Efendi No:34)
İmam al-Rabbani ( Müstakim Zade Saadettin Süleyman b. Mehmet Emin) Yazma bağışlar no:2066
Varıdatı Rabbani ( Farsça) Müellifi: Ğulam Ali Abdullah) Reşit Efendi 491-1
İmam Rabbaninin Hayatı. İbarahim Hakkı Erzurumi, (Yazma bağışlar ( 1343))
Abdulhalik el-Gucduvani
Risâle-i Şâhihiyye. Yûsuf el-Hemedânî’nin menkıbelerini anlatan ve kendi hayatına dair bilgiler veren eser Saîd-i Nefîsî tarafından yayımlanmıştır. Harîrîzâdenin Tibyân’ında da (I, vr. 379a-389b) yer alan eserin bir özetini îrec Efşâr neşretmiştir
Veşdid Gucdüvânî, kısa bir âdâb risalesi mahiyetindeki bu eserini halifelerinden Hâce Evliyâ-i Kebîr için kaleme almıştır.
Risale der vasiyet ( süleymeniye ktp. El yazma,farsça)
Şerhu’l-kelimati’l-kudsiye min Hazret-i Hace Abdülhalik Gucdüvani ( Süleymaniye)
Vasiyetname-i gucduvani ( Süleymaniye el yazısı)
Muhammed Bakibillah Hz.:
Külliyyâtî-ı Hâce Bâkî-Billâh (India Office ILondra], Delhi, Persian
1095).
Melfûzât (India Office (Londra, Delhi 1058). 3. Mektûbât-ı Şerîf. Bâkî-Billâh’ın Farsça yazdığı mektupların Urduca tercümesidir (Lahor 1923).
Mektûbât lndia Office Londra, Delhi, Persian 1132).
İrfaniyyât-ı Bakı. Bâkî-Billâh’ın iki mesnevisini, kırk altı rubaisini ve “Silsilename” ile “Sâkînâme” adlı manzumelerini ihtiva eder (nşr. Seyyid Nizâmeddin Ahmed Kâzımî, Delhi 1390).
Mesneviyi Hâce Bâki’Billâh (Lahor 1333). Bu eserinde İrfâniyyât-ı Baki’dekilerin dışında kalan mesnevileri mevcuttur.
Risale-yi Şerîfe. Abdürrahim Nakşibendî’nin İrşâd-ı Rahîmiyye adlı eserinin sonundadır (Delhi 1333).
Meşâyih-i Turuk-ı Erbe’a (nşr. Gulâm Mustafa Han, Karaçi 1389).
Baki Billâh’ın iki rubâîsini müridi İmâm-ı Rabbânî Keşfül-ğayn fi şerhi rubâiyyeteyn (Delhi 1310) adıyla şerhetmiş, Reşid Ahmed Erşed onun hakkında Hayât-ı Bakî (Karaçi 1969) adlı bir monografi kaleme almıştır.
YUSUF EL-HEMEDANİ KS.
Risale-i rütbetülhayat
Makamatı Yusuf el-Hemedani
HALİL-İ NURULLAH ZAĞRAVİ Hz.:
Adâb-ı Sâlikân (Amasya Beyazıt İl Halk Kütüphanesi-Arş. No: 05 Gü 219)